Dauer: 95 Minuten

Tickets: 15,- / 10,- (erm.)

Gespielt am:

Mi 04.05.2022

Facebook: facebook.com/events/510241714140566/

Darstellerinnen:
Sviatlana Haidalionak, Aksana Haiko

Text:
Aksana Haiko, Lekha Chykanas

Musik:
Olga Podgaiskaya

Kostüme, Requisiten:
Sveta Husakova

Video:
Sveta Husakova, Karina Baratova

Sound, Licht:
Vitali Appow

Regie:
Aksana Haiko

Sprache:
Russisch mit Untertitel

Pressekontakt:
Yven Augustin
i. A. ACUD Theater
AugustinPR
Mobil: +49 (0)157 34 52 94 76
info@augustinpr.de



Kryly Khalopa theatre, Belarus

Frau mit Automat


„Frau mit Automat“ ist ein autobiografisches Drama, das - gegliedert in mehrere Teile - die verschiedenen Identitäten einer Frau darstellt:  Ehefrau, Mutter, Geliebte, Opfer, Furie.

Der Text basiert auf den Erfahrungen der Generation der Autorinnen, in den 1990ern nach der Spaltung der UdSSR aufgewachsen zu sein, sowie auf der Überlegung, was es „bedeutet eine Frau zu sein“.  Erweitert wird er durch andere literarische und ideologische Quellen: O. Wildes Tragödie „Salome“, einer Monographie der belarussischen Soziologin und Forscherin Anna Shadrina, S. Smirnovs Buch „Brest Fortress“, einem Gedicht der belarussischen Künstlerin Marina Naprushkina und Zitaten aus Joan Ringelheims Schrift „Women and the Holocaust: A Reconsideration of Research“.

Die Solidarität unter Frauen und das Bedürfnis für andere zu sorgen und sie zu beschützen, eröffnen einen neuen Kontext für die Geschichten, die Schicksale und den Überlebensinstinkt von Frauen unter dem derzeitigen belarussischen Unterdrückungsregime.
Im Epilog werden Aussagen von Frauen aus der 1940er Jahren beinahe identischen Aussagen von heutigen Inhaftierten des Okrestina – Gefängnisses und  anderen belarussischen Gefängnissen gegenüber gestellt. Hierin zeigt sich der starke politische und kritische Aspekt der Performance, nicht nur vor dem Hintergrund des belarussischen Kampfes um Demokratie, sondern auch im Kontext der globalen #MeToo Bewegung. Der Text gewährt einen Einblick in Intimes und Privates der Autorinnen und verbindet die Erfahrungen von Frauen in der Vergangenheit und in der Gegenwart.
Das Stück „Frau mit Automat“ ist ein künstlerischer Beitrag zum Diskurs um Geschlechtergleichheit und wirft Fragen auf, die nicht zwangsläufig auf den belarussischen Kontext beschränkt sind.

Kryly Khalopa theatre (from 2001 to 2011 Brest Free Theatre) was founded in 2001. Theatre mission is to reflect a critical view on the social and political situation by the performative tools. Created 15 performances which differ and combine various techniques: street parades, physical theatre, documentary, forum, online, sound, zoom theatre etc. Theatre was constantly working with Brest local community accenting women, people with disabilities through self-made festivals, work of the independent cultural KX space, art exhibitions, educational events, theatre school. Performances took part in numerous international theatre festivals in Poland, Germany, Denmark, Russia, Ukraine etc. After pandemic and political crisis spread its activity online and abroad.

Тэатр Крылы Халопа

„Frau mit Automat“ is a deeply autobiographical drama, which is divided into several parts and represents different identities of a woman: a Wife; a Mother; a Mistress; a Victim; a Fury.

The text is based on the experience of the authors` generation, growing up in 1990’s after the split of the USSR, also on the reflection “what is it to be a woman”, are combined with other literary and ideological sources – O. Wilde’s tragedy Salome; a monograph of Belarusian sociologist and researcher Anna Shadrina; S. Smirnov’s book Brest Fortress; poem of Marina Naprushkina, a Belarusian artist, or citations from Joan Ringelheim’s paper Women and the Holocaust: A Reconsideration of Research.

The solidarity among women, the need to protect and care for others, provide a new context for women’s stories, fates, and survival instinct under the current Belarusian oppressive regime. In epilogue testimonies of women from 1940’s are confronted with almost identical testimonies of today’s women from the Okrestina Detention Centre and other Belarusian prisons. There lies a strong political and critical aspect of the performance – not only in the context of the Belarusian hard struggle for democracy, but also in the context of the global #MeToo movement. The text offers an insight into the author’s intimate and private sphere and connects the experience of women in the past and now. The play is an artistic contribution to the discourse on gender equality and raises questions that are not necessarily limited to the context of Belarus.

Frau mit Automat – © Piotr Nykowski Frau mit Automat – © Marcin Pietrusza Frau mit Automat – © Marcin Pietrusza Frau mit Automat – © Piotr Nykowski Poster „Frau mit Automat“ – © Kryly Khalopa theatre, Belarus